Denis Miau

Biographie :

Denis Miau est né en 1951 à Pauillac en Gironde, dans une famille très sensibilisée à la culture. C’est à l’âge de dix ans que Denis Miau s’éveilla à la peinture…
Ses parents encouragèrent vite notre futur peintre et il put mener de solides études à la section Dessin du Lycée Claude Bernard puis en Sorbonne. Il étudie ensuite les techniques de la gravure à l’atelier Montparnasse, et fréquente assidûment l’Ecole des Beaux-arts de Paris, Atelier Carrade, et va s’initier au dessin, à la peinture, à la sculpture et à l’expression corporelle. Il décroche son diplôme de Dessin et Arts Plastiques en 1972. Un peu plus tard, il se fixe à Albi où l’attend un poste de professeur de dessin.
Dans la formation du tempérament de Denis Miau ont beaucoup compté les œuvres et les expositions de Chardin, Nicolas de Staël, Cézanne. Dans sa vie, l’ont marqué les rencontres de Manessier et Bazaine, l’œuvre de Braque et celle de Vieira da Silva.
Denis Miau travaille en atelier, très régulièrement ; il ne peint qu’un tableau à la fois, mais aime enchaîner de grandes séries, en variant les formats, à partir de notes, aquarelle ou pastel, prises sur le vif mais après une longue imprégnation du sujet observé. Il est avant tout un coloriste, et dans ses compositions revient toujours une forme assez insistante : carré ou rectangle, souvent arrondi et parfois tendant vers l’ellipse, cette forme est la base de l’architecture première du tableau, elle permet les jeux de profondeur, de perspective, et définit le rythme visuel, l’ordre coloré du tableau.

A côté, interviennent des mouchetis et des éléments graphiques libres qui proposent une sorte de contrepoint, comme l’improvisation d’un soliste, ou de plusieurs, dans l’exécution d’un morceau de jazz. Car c’est à cette forme de musique que fait penser le travail de Denis Miau, où voisinent des phases statiques et des plages dynamiques, des jaillissements colorés et des phrases très écrites.

Dans son ensemble, la peinture de Denis Miau, et aussi son travail lithographique, offre une très intéressante synthèse entre abstraction et figuration. Peinture dense, et branchée sur la vie essentielle, vision un peu idéalisée du paradis perdu, son œuvre a retenu l’attention d’éminents historiens de l’Art comme René Huyghe ou Gaston Diehl.

Extraits de « Une synthèse Abstraction Figuration » de Roger Bouillot, 1992.

« Je crois que Denis Miau est dans la ligne de la nouvelle génération : revenir à une évocation signifiante de la nature, mais en y intégrant les libertés et conquêtes plastiques ou expressives qu’a dégagées “à l’état pur” l’art moderne. C’est là,
à mon sens,l’étape nouvelle.”

Denis Miau est inscrit au Bénézit, Paris, Editions Gründ, 1999

Expositions personnelles :

1978/82/84/86    Galerie Pierre Jalby, Albi
1980        Galerie Art 119, Montauban
1984        C. cult. Albigeois, Galerie Pierre Jalby, Albi
1987        Galerie Saint-Emilion – Saint-Emilion
1988/91/94/97  Galerie Maig Davaud, Paris
1989        Galerie Impressions, Albi (première lith.)
1990        Galerie Couleurs du Temps, Genève/S- Galerie Much, Nantes
1991        G. Impressions,Albi-G.Arts Multiples,Metz
1992        Palais de la Berbie, Musée Toulouse, Albi-G.Magasins Matsuzakaya, Nagoya/Japon-
                Galerie Patrice Alexis,Thonon-les-Bains
1992-95-98  Galerie Le Biblion, Toulouse
1993/00  Galerie Much,Nantes, G.Aktuaryus,Strbg
1994-97-00-03-06-09-12-15-18^21 Galerie Nadine Granier, Albi
1996       G. Magasins Printemps Ginza,Tokyo/Japon
1999        Galerie Véronèse, Nantes
2001        Galerie La palette, Lorient
2002        G. Magasins Tenmaya, Okayama / Japon
2000        Musée d’art Contemporain-d’Archéologie-Soulac-sur-Mer -Galerie Aktuaryus,
                Strasbourg – Galerie Nadine Granier, Albi
2005        Château de Lacapelle-M.arival Lacapelle-Marival- Galerie Halter, Rennes –
                Galerie Aktuaryus, Strasbourg
2007        Galerie La Palette, Lorient
2010        Chapelle Saint-Pierre-de-Vors, Gaillac
2013        Rétrospective 1973-2013, Musée des Beaux-Arts, Gaillac
2014        Rétrospective 1995-14,Musée des Beaux-Arts Krochitsky Sébastopol/Ukraine
2014-19   La Capitale Galerie, Paris (exposition personnelle)
2022        La Capitale Galerie, Paris (exposition personnelle)

Salons et foires:

 

Salon d’Automne – Paris 1976, 1982, 1984, 1986, 1987, 1988, 1989
Salon des Artistes Indépendants – Paris 1984, 1985
Prix International d’Art Contemporain – Monaco 1989, 1995
World Art Festival, Grands Magasins Tenmaya – Hiroshima, Okayama & Kurashiki 1996, Japon
Biennale d’Art Contemporain « Art Jonction International » – Nice 2000 (œuvres sur papier)

Catalogue-Editions Grand Sud-2012

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Denis Miau lives and works in Albi

“Denis Miau’s artistic career sinks its roots deep into his inner self. It makes up the nature of that species of beings he belongs to, and whom a good fairy decided to escort from the first day onward…Starting with his first attempts and more so today, the sensitive universe in which the young artist progresses focuses essentially around color…An inner vision of things determines his choices prior to setting its limits…That is how, using this square alphabet, he expresses his vision of the universe in his paintings.Ever since he perfected this geometric chromatic declension, it has become his medium, he knows it, has mastered it, and uses it at will.The strength of his paintings lies also in the measured use of the number and choice of colors he inscribes in them. Denis Miau thus often practices painting where duotone is a privileged choice of which the values of dialogue and movements he has learned to bring forth, each of the colors echoing the other, endowing his canvas with a life of its own…

These marriages also attest to his interest for a wide eclecticism he brings to his musical choices, associating baroque music with modern music, Bach and Messiean whom he often enjoys citing, revealing passions and an openness that shape the secret space of his freedom.”
Denis Miau’s love for Albi can be read in multiple paintings, as it is one of his favorite subjects. He enjoys the benefits of recognition commensurate with the admiration and permanent homage he pays to his home town.

But his universe also seeks other sources and finds fulfillment in the distant travel he has enjoyed. It has brought him to the far reaches of the world in the colorful atmospheres of Moroccan souks, the blue waters of lagoons, and the green emeralds of tropical forests, or else close to the ochre horizons of African deserts. He has thus studded his paintings with fragrant, golden, exotic parcels of land, mixing universes and thus reminding us that art is forevermore an eternal voyage that he loves to share with us. Bertrand de Viviès,Chief Curator of Gaillac museums
Denis Miau or the childhood of art-April2013

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“It all falls into place between geometrically-driven forms and chromatic distribution: frontal images can be read as pictorial polyphony, richly endowed with chants combined in a formal rhythmic harmony made up of strongly-cast lines whose balance creates a rigorous structural orchestration buttressed by the counterpoint of tonalities…

Starting with the subject, the painter soaks up ambient light, the color of walls or of weather, background sounds, and sketches out the full range of sensations that make up the raw materials from which the painting will be completed in his studio. During this phase of creation, Denis Miau frees himself of the osmosis for a while established with what has nurtured his watchful gaze and senses…” Danièle Devynck, Head Curator, september 2012  –
Denis Miau, pictorial Polyphony

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“Each work is a burst of happiness, joy, freedom, with occasionally a light counterpoint of melancholy, or an image of childhood memory quickly carried away in the creative sweep. The grammar of forms often mingles the unexpected and the real resulting in a complex dialectic of chaos and light, of subconscious memory and visual evidence, of simple forms and virtually immaterial graphics, the visual equivalent of Pierre Schaeffer’s fascinating Concrete Music, all the way to the enchantment of Monsieur Mozart’s “notes that like each other”.

I like it that each work by this artist keeps its secret, and if not entirely so, at least certain elements that defy analysis or strictly material comparison. I value its fresh inspiration, its sense of conviction, and a certain spiritual and poetic density. Gushing spring water and the alchemist’s fixed light seem to me to define accurately Denis Miau’s work and adventure in the visual arts, with its underpinnings of genuine humility in the face Nature. »
Roger Bouillot, Paris october-2012 –Denis Miau, from spring water to fixed light

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Catalogue